Nämä kohteet kaipaavat kipeimmin kunnostusta suomalaisten kodeissa

Nämä kohteet kaipaavat kipeimmin kunnostusta suomalaisten kodeissa

19.11.2015 15:41

Suomalaiset ovat tee se itse -kansaa, jolle oma koti ja sen laittaminen ovat mieluista puuhaa. Sinivalkoinen jalanjälki -kyselystä selviää, että hieman yli 60 prosentissa kotitalouksista on akuutteja kunnostustarpeita. Korjattavien kohteiden kärjessä ovat kylpyhuone ja keittiö.

SUOMALAISEN TYÖN LIITON TIEDOTE 19.11.2015. KLO 9.00

Kylpyhuone kaipaisi tällä hetkellä kunnostusta Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjakyselyn mukaan 12 prosentilla ja keittiö 8 prosentilla vastaajista. Kaikkiaan akuutteja kunnostustarpeita löytyy kyselyn mukaan yli 60 prosentissa kotitalouksista. Erityisen paljon remontin tarpeessa ovat omakotitalot, joiden asukkaista 68 prosenttia kertoi kodin jonkin kohteen kaipaavan kohennusta.

– Koti on suomalaiselle tärkeä, ja siihen on sidottu paljon varallisuutta. Sen takia kodista halutaan huolehtia ja siitä kannattaakin pitää huolta. Esimerkiksi keittiö on kodin sydän, jossa yleensä vietetään paljon aikaa sekä arjessa että juhlassa. Kuten kunnostuskohteissa kaikkiaan, keittiön kunnostustarpeet korostuvat omakotitaloissa: jopa joka kymmenes omakotiasujista kertoo keittiön kaipaavan pikaista remonttia, projektipäällikkö Merja Mantila Suomalaisen Työn Liitosta kertoo.

Keittiöihin halutaan ripaus luksusta

K-raudan ja Rautian Visual Manager Päivi Laitinen-Slotte kertoo, että ensimmäisenä uudistuksena keittiöihin tehdään usein tuoreet maalipinnat ja lattia.

– Näiden lisäksi tyypillinen päivitys keittiöön on havaintojemme mukaan työtasojen ja altaiden, kalustevedinten, valaisimien sekä kodinkoneiden vaihto uusiin. Se toimii samalla vaihtoehtona uuden keittiön hankinnalle, hän jatkaa.

Tärkeinä keittiöremontoijat pitävät Laitinen-Slotten mukaan runsasta työtilaa, hyvää valaistusta ja ajanmukaisia laitteita.

– Suunnittelussa korostuu perheen yhteinen aika keittiössä. Sen lisäksi jokaiseen keittiöön halutaan vähän luksusta: yksityiskohtana voi olla kivinen työtaso, arvokas designhana, ylellinen kahvikone tai uusi keittiösaareke baareineen vieraiden viihdyttämiseen, hän listaa.

Sinivalkoisin remonttitarvikevalinnoin voi ostaa työtä Suomeen

Kylpyhuoneen ja keittiön ohella suomalaisten mielestä kotona kunnostusta kaipaavat etenkin seinät, lattiat, ikkunat ja kaapistot.

– Kodin remontoinnissa helpoin omakätisesti kunnostettavissa oleva kohde on seinät, joita tapetoidaan ja maalataan. Myös lattioiden, esimerkiksi laminaattien ja vinyylilankun asennukset itse ovat yleistyneet, Laitinen-Slotte kertoo.

Remontoidessakin on hyvä muistaa, että kotimaisia tuotteita ja palveluita ostamalla voi samalla tukea Suomen työllisyyttä.

– K-raudoissa ja Rautioissakin olemme viime vuosina erityisesti panostaneet siihen, että meiltä voi ostaa kokonaiset remontit – sekä tuotteet että työt saman katon alta, Laitinen-Slotte sanoo.

– Kuluttamalla kuukausittain kymmenen euroa enemmän kotimaisiin tuotteisiin luotaisiin Suomeen vuositasolla 10 000 uutta työpaikkaa. K-raudat ja Rautiat ovat mukana Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjassamme, joka auttaa löytämään kaupan hyllyjen välistä suomalaista työtä tukevia tuotteita, Mantila vinkkaa.

Mikä kohta kodissasi kaipaa akuutisti kunnostusta?

1. Kylpyhuone/ WC 12 %
2. Keittiö 8 %
3. Seinät 5 %
4. Lattiat 4 %
5. Ikkunat 4 %
6. Kaapistot 4 %
7. Sauna 3 %
8. Terassi/ parveke 3 %
9. Ulkokatto 3 %
10. Makuuhuone 2 %

Tutkimustiedot perustuvat Suomalaisen Työn Liiton tilaamaan Sinivalkoinen jalanjälki -kampanjatutkimukseen. Taloustutkimuksen tekemä kyselytutkimus toteutettiin lokakuussa ja siihen vastasi 1107 15–79-vuotiasta suomalaista kuluttajaa. Kysymyksen vastausvaihtoehdot kartoitettiin esitutkimuksella osana tutkimusta.

Lisätietoja:
projektipäällikkö Merja Mantila, Suomalaisen Työn Liitto, p. 050 330 3640, merja.mantila@avainlippu.fi
Visual Manager Päivi Laitinen-Slotte, K-rauta ja Rautia / Rautakesko Oy, p. 010 53 20694

Suomalaisen Työn Liiton Sinivalkoinen jalanjälki -kampanja muistuttaa jokapäiväisten ostopäätösten vaikutuksista Suomen työllisyyteen. Sinivalkoinen jalanjälki -tunnus helpottaa suomalaisten tuotteiden löytämisessä. Kampanjassa ovat mukana kaikki K-raudat, Rautiat, K-citymarketit, K-supermarketit, K-marketit, K-extrat sekä lähes 60 elintarvikevalmistajaa ja käyttötavara- tai rakennustuoteteollisuuden yritystä. www.sinivalkoinenjalanjälki.fi