Akkuporakonesetti Bosch GRS+GDX 18 V 2x4,0 Ah

Akkuporakonesetti Bosch GRS+GDX 18 V 2x4,0 Ah

Testaaja: Eero Sten

Mahtavaa! Sain testiin Boschin uuden 18 volttisen akkukonepaketin, joka pitää sisällään GSR-akkuporan ja GDX-akkuiskumutterinvääntimen. Kyseessä on siis jokaisen rakentajan unelma 4 Ah -akkuineen. Tehoahan koneista löytyy vähintäänkin tarpeeksi, ruuvit uppoavat puuhun kuin itsestään, eikä pultatessakaan tarvitse pahemmin kärvistellä.

Alkuun jo akkujen lataaminen oli jännää, sillä hetken päästä lataamisen aloittamisesta laturi alkoi pitää kevyttä hurinaa. Myöhemmin selvisi, että latauslaitteessa on pieni puhallin, joka pöhisee ilmaa ”CoolPack” -akun läpi kulkevaan jäähdytyskanavaan. Lisäksi akuissa on elektroninen kennojen suojaus, eli EPC, joka suojaa kennoja ylikuormittumiselta, ylikuumenemiselta ja syväpurkautumiselta. Kuulostaa äkkiseltään vähän turhankin hienolta, kun kuitenkin puhutaan akkuporista.

Se siitä hifistelystä ja itse asiaan. Käytössä koneet toimivat kuin unelma. Moottori reagoi älyttömän nopeasti, toisin kuin joissain elektronisella kierrosnopeuden säädöllä varustetuissa vertaisissaan. Koneet sopivat upeasti käteen kuin käteen, eivätkä silikonipinnan ansiosta luistele miten sattuu. Silikoni jatkuu myös moottorin takaosaan, josta tulee aika usein painettua vasemmalla kädellä. Molemmat koneet ovat erittäin lyhytrakenteisia, mikä helpottaa esim. asennustöissä. GSR:ää mainostetaan myös luokkansa keveimpänä porana, minkä kyllä huomaa – kumpikaan koneista ei todellakaan ole turhan lihava, vaan niitä on lähestulkoon ilo kantaa. Painoa voi tietysti vielä vähentää ostamalla pienempiä compact akkuja; esim. 1,5 Ah akku painaa noin 300 g vähemmän kuin paketin mukana tulevat 4 Ah -akut.

GDX iskumutterinväännin on oikeastaan kahden koneen hybridi, joka ihme kyllä toimii. Usein kritisoidaan moneen tarkoitukseen tehtyjä koneita, mutta tässä tapauksessa laite saa kyllä täyden kannatukseni. Ainoa ero tavalliseen iskumutterinvääntimeen on se, että ½” neliökarassa on ¼” kuusiokolo reikä, joten sillä on helppo myös ruuvata (tai porata kuusiokantaisilla terillä). Pääsääntöisesti koneesta ei kyllä teho lopu kesken, mutta jo 120 Nm:n kiristettyjen autonrenkaan pulttien availu oli aika rasittavaa ja hidasta. Vaikka koneelle siis luvataan 180 Nm vääntö, se saavutetaan vain hyvin voidelluissa ja kovissa kappaleissa pitkän (yli 10s) koneen rääkkäämisen jälkeen. Renkaanvaihdossa aion siis edelleen jatkaa paineilmalla toimivalla vääntimellä.

GSR-akkupora on todella kova peli! Se vääntää ruuvit ja poraa reiät todella nöyrästi ja mukisematta. Lähes kaikki ruuvit voi vääntää 2 vaihteella, ja edelleen kone vastaa ”kaasuun” pirteästi. Vääntö on huomioitu myös 13mm Auto-Lock – istukassa, jolla työkalut saa kiristettyä erityisen tiukalle todella helposti ja pienellä voimalla. Eron huomaa etenkin metallia poratessa, kun terää ei oikein mitenkään saa pyörähtämään istukassa. Huono puoli istukassa on kuitenkin se, ettei se ole irrotettavissa. Varaosaluettelosta kun katsoin, niin jos istukka hajoaa, menee ilmeisesti koko vaihteisto vaihtoon. Lisäksi vaihteistossa on jotain pientä häikkää, sillä 2 vaihde ei aina mene sisään, vaan vaikka vaihtimen asettaa kohtaan 2 (kyllä, vaihdin menee perille asti) se välillä jatkaa hetken matkaa 1 vaihteella, minkä jälkeen rusahtaen kierrokset lisääntyvät 2 vaihteen edellyttämälle tasolle. Toivottavasti on konekohtaista, eikä samaa ilmene muilla. Eihän tuo haittaa jos ei koko ajan tarvitse kierrosaluetta vaihdella, mutta ajan kanssa vaihteisto kyllä kärsii.

Yleisesti ottaen molemmista koneista jäi erittäin hyvä maku, ja todellakin voin suositella settiä kenelle tahansa. Akut kestävät pitkään, ja lataus vie vain 45 min. Molempia koneita on helppo käyttää monipuolisesti ja joustavasti eri hommissa.

Plussat ja miinukset:

GSR

+ Kova vääntö
+ Auto-Lock –istukka
+ kevyt ja lyhyt (= erittäin kompakti)
+ Hyvä led –lampun sijainti
+ Erinomainen ote, silikonipinnat ympäri konetta
- Istukka ei irrotettavissa

GDX

+ Kuusiokolo neliön lisäksi
+ Reilusti vääntöä pienehköihin pulttauksiin
+ Kevyt käyttää, ei lähde käsistä
+ Mukava pitää kiinni, silikonipintaa joka puolella
+ Lyhyt ja kevyt
- Led lamppu jokseenkin huonossa paikassa

Yleisesti setistä

+ L-Boxx salkku tukeva, ja hyvä ratkaisu jos koneita on enemmänkin
+ Halpa setti yksittäisten koneiden ja akkujen hinnat huomioiden
+ Nopea lataus
+ Pitkä akunkesto
- Kalliit akut: 2 kpl uusia 4 Ah akkuja maksaa Rautiassa 219 €

Videoilla olen verrannut Boschilaisia vanhaan DeWaltin 12 V ammattikoneeseen, millä toki jo pienemmän akkunsa takia ei ole kilpailussa mahdollisuuksia. Kuitenkin videoista on nähtävissä se, mitä tuo ylimääräinen 6 volttia käytännössä tarkoittaa – ero 12 ja 18 volttisten ammattikoneiden välillä on huima. Kokeessa ovat mukana 16x130 mm ja 22x370 mm terät ja 6x180 mm ruuvit.